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45가지 TRIZ 원칙 가이드

by dig it 2024. 7. 14.

 

TRIZ란 

창조적 문제해결 이론

Theory of Inventive Problem Solving

이란 뜻의

러시아말 Teoriya Reshniya Izobretatelskikh Zadatch

의 머릿글자이다.

 

 

 

  Name Description
1 Taking Out
제거
Separate a disturbing part or property from an object or system, or single out the only necessary part.
객체나 시스템에서 방해되는 부분이나 속성을 분리하거나, 필요한 부분만을 선택합니다.
2 Local Quality
국부적 품질
Change an object's structure from uniform to non-uniform or introduce changes to external environments or influences.
객체의 구조를 균일에서 비균일로 변경하거나, 외부 환경이나 영향을 변경합니다.
3 Asymmetry
비대칭
Change the shape of an object from symmetrical to asymmetrical, or change the parameters of an object to make them unequal.
객체의 형태를 대칭에서 비대칭으로 변경하거나, 객체의 매개변수를 불균등하게 만듭니다.
4 Merging
결합
Combine objects, operations, or functions that share similar properties or serve similar purposes.
유사한 속성을 가진 객체, 작업 또는 기능을 결합합니다.
5 Universality
범용성
Make an object or system perform multiple functions, eliminating the need for additional components.
객체나 시스템이 여러 기능을 수행하도록 하여 추가 구성 요소의 필요성을 제거합니다.
6 Nesting
중첩
Place one object inside another, or use the space within an object to store another object.
한 객체를 다른 객체 안에 배치하거나, 객체 내부의 공간을 사용하여 다른 객체를 저장합니다.
7 Counterweight
균형추
Balance the weight of an object with another object, or use the environment to provide counterbalance.
객체의 무게를 다른 객체로 균형을 맞추거나, 환경을 이용해 균형을 제공합니다.
8 Preliminary Anti-Action
사전 반작용
Perform an action that opposes a harmful or unwanted effect before it occurs.
유해하거나 원치 않는 효과가 발생하기 전에 이를 반대하는 행동을 수행합니다.
9 Preliminary Action
사전 행동
Perform required changes to an object or system in advance, or make an object ready to perform a specific action.
객체나 시스템에 필요한 변경 사항을 미리 수행하거나, 특정 작업을 수행할 준비를 합니다.
10 Beforehand Cushioning
사전 완충
Prepare an object or system to prevent future harm, or compensate for low https://www.qualitygurus.com/link/re/ with emergency measures.
미래의 피해를 방지하거나 긴급 조치로 낮은 https://www.qualitygurus.com/link/re/ 를 보완합니다.
11 Equipotentiality
등전위성
Arrange objects in a system to minimize energy loss, or eliminate the need for leveling.
에너지 손실을 최소화하거나 레벨링의 필요성을 제거하도록 시스템 내의 객체를 배치합니다.
12 Inversion
반전
Invert the action(s) used to solve a problem, or use opposite or reverse actions to achieve a desired outcome.
문제를 해결하기 위해 사용된 동작을 반대로 하거나, 목표 결과를 달성하기 위해 반대 또는 역방향 동작을 사용합니다.
13 Spheroidality
구형화
Replace linear parts or surfaces with curved ones, or use rollers, balls, or spirals to achieve a desired outcome.
선형 부품이나 표면을 곡선으로 대체하거나, 원하는 결과를 달성하기 위해 롤러, 공 또는 나선을 사용합니다.
14 Dynamics
동적성
Introduce adjustable or adaptable parts to an object or system, or allow elements to change their position, shape, or function.
객체나 시스템에 조정 가능하거나 적응 가능한 부품을 도입하거나, 요소가 위치, 형태 또는 기능을 변경할 수 있도록 합니다.
15 Partial or Excessive Action
부분적 또는 과도한 행동
Perform more or less of an action than necessary, or introduce a temporary imbalance in a system.
필요한 것보다 더 많은 또는 적은 행동을 하거나, 시스템에 일시적인 불균형을 도입합니다.
16 Another Dimension
다른 차원
Change the position, orientation, or shape of an object to improve its function or reduce harm.
객체의 위치, 방향 또는 형태를 변경하여 기능을 개선하거나 피해를 줄입니다.
17 Mechanical Vibration
기계적 진동
Introduce vibration or oscillation to an object or system, or use the frequency or amplitude of existing vibrations to achieve a desired outcome.
객체나 시스템에 진동이나 진동을 도입하거나, 원하는 결과를 달성하기 위해 기존 진동의 주파수나 진폭을 사용합니다.
18 Periodic Action
주기적 행동
Replace continuous action with periodic or pulsed action, or introduce breaks between periods of action.
연속적인 행동을 주기적이거나 펄스화된 행동으로 대체하거나, 행동 주기 사이에 휴식을 도입합니다.
19 Continuity of Useful Action
유용한 행동의 연속성
Maximize the useful functions performed by an object or system, or eliminate idle or unproductive periods.
객체나 시스템이 수행하는 유용한 기능을 극대화하거나, 유휴 또는 비생산 기간을 제거합니다.
20 Skipping
건너뛰기
Perform a harmful or non-useful action at a high speed to minimize its negative effects.
유해하거나 비유용한 행동을 고속으로 수행하여 부정적인 영향을 최소화합니다.
21 Blessing in Disguise
전화위복
Use a harmful factor to achieve a positive effect, or eliminate a harmful factor by combining it with another harmful factor.
유해한 요소를 사용하여 긍정적인 효과를 달성하거나, 다른 유해 요소와 결합하여 유해 요소를 제거합니다.
22 Feedback
피드백
Introduce feedback loops to an object or system, or use feedback to improve or optimize a process.
객체나 시스템에 피드백 루프를 도입하거나, 피드백을 사용하여 프로세스를 개선하거나 최적화합니다.
23 Intermediary
중개자
Use an intermediary object or substance to perform a specific action, or protect an object from harmful effects.
특정 행동을 수행하기 위해 중개 객체나 물질을 사용하거나, 유해한 영향을 방지하도록 객체를 보호합니다.
24 Self-Service
자가 서비스
Make an object or system serve itself, or perform auxiliary functions to support its main function.
객체나 시스템이 스스로를 서비스하게 하거나, 주요 기능을 지원하는 보조 기능을 수행하게 합니다.
25 Copying
복제
Use a simple or inexpensive replica to replace a more complex or expensive object or system, or use optical or mechanical copying methods.
더 복잡하거나 비싼 객체나 시스템을 간단하거나 저렴한 복제로 대체하거나, 광학 또는 기계적 복제 방법을 사용합니다.

26 Cheap Short-Living Objects
저렴한 단명 객체
Replace expensive, long-lasting objects with cheap, short-lived ones, or use disposable items when appropriate.
비싸고 오래 지속되는 객체를 저렴하고 단명하는 것으로 대체하거나, 적절할 때 일회용 품목을 사용합니다.
27 Replacement of Mechanical System
기계 시스템 대체
Replace a mechanical system with an optical, acoustic, or sensory one, or use electric, magnetic, or electromagnetic fields to achieve a desired outcome.
기계 시스템을 광학, 음향 또는 감각 시스템으로 대체하거나, 원하는 결과를 달성하기 위해 전기, 자기 또는 전자기장을 사용합니다.
28 Pneumatics and Hydraulics
공압 및 유압
Replace solid parts of an object or system with gas or liquid ones, or use pneumatics or hydraulics to achieve a desired outcome.
객체나 시스템의 고체 부품을 가스 또는 액체로 대체하거나, 공압 또는 유압을 사용하여 원하는 결과를 달성합니다.
29 Flexible Shells and Thin Films
유연한 껍질과 얇은 필름
Replace solid structures with flexible shells or thin films, or use inflatable, collapsible, or foldable materials to achieve a desired outcome.
고체 구조를 유연한 껍질이나 얇은 필름으로 대체하거나, 원하는 결과를 달성하기 위해 팽창성, 접이식 또는 접이식 재료를 사용합니다.
30 Porous Materials
다공성 재료
Make an object or system porous, or use porous materials to achieve a desired outcome.
객체나 시스템을 다공성으로 만들거나, 원하는 결과를 달성하기 위해 다공성 재료를 사용합니다.
31 Color Changes
색상 변경
Change the color or transparency of an object or substance, or use color to improve or optimize a process.
객체나 물질의 색상이나 투명도를 변경하거나, 프로세스를 개선하거나 최적화하기 위해 색상을 사용합니다.
32 Homogeneity
균질성
Make an object or system homogeneous, or use uniform materials, conditions, or processes to achieve a desired outcome.
객체나 시스템을 균질하게 만들거나, 균일한 재료, 조건 또는 프로세스를 사용하여 원하는 결과를 달성합니다.
33 Discarding and Recovering
폐기 및 회수
Discard or recover parts of an object or system after use, or eliminate waste by recycling or reusing materials.
사용 후 객체나 시스템의 일부를 폐기하거나 회수하거나, 재활용 또는 재사용을 통해 폐기물을 제거합니다.
34 Parameter Changes
매개변수 변경
Change the physical, chemical, or sensory parameters of an object or system, or use phase transitions to achieve a desired outcome.
객체나 시스템의 물리적, 화학적 또는 감각적 매개변수를 변경하거나, 원하는 결과를 달성하기 위해 상 전이 변화를 사용합니다.
35 Phase Transitions
상 전이
Use phase transitions, such as changes in temperature, pressure, or concentration, to achieve a desired outcome.
온도, 압력 또는 농도 변화를 사용하여 원하는 결과를 달성합니다.
36 Thermal Expansion
열팽창
Use thermal expansion or contraction to perform a specific action, or use differences in the coefficients of thermal expansion to achieve a desired outcome.
특정 행동을 수행하기 위해 열팽창이나 수축을 사용하거나, 열팽창 계수의 차이를 사용하여 원하는 결과를 달성합니다.
37 Strong Oxidants
강력한 산화제
Use strong oxidants, or introduce oxygen or air to achieve a desired outcome.
강력한 산화제를 사용하거나, 원하는 결과를 달성하기 위해 산소나 공기를 도입합니다.
38 Inert Atmosphere
불활성 분위기
Utilize an inert or non-reactive atmosphere, such as a vacuum, nitrogen, or argon, to prevent unwanted chemical reactions, preserve materials, or enhance process performance.
진공, 질소 또는 아르곤과 같은 불활성 또는 비반응성 분위기를 활용하여 원치 않는 화학 반응을 방지하거나, 재료를 보존하거나, 프로세스 성능을 향상시킵니다.
39 Composite Materials
복합 재료
Use composite materials, or combine materials with different properties to achieve a desired outcome.
복합 재료를 사용하거나, 다른 특성을 가진 재료를 결합하여 원하는 결과를 달성합니다.
40 Adapting Fields
필드 적응
Adapt the object or system to external fields, or change the properties of external fields to achieve a desired outcome.
객체나 시스템을 외부 필드에 적응시키거나, 원하는 결과를 달성하기 위해 외부 필드의 특성을 변경합니다.
41 Feedback
피드백
Use feedback to adjust an object or system, or use self-regulation to achieve a desired outcome.
피드백을 사용하여 객체나 시스템을 조정하거나, 자기 조절을 사용하여 원하는 결과를 달성합니다.
42 Redundancy
중복
Introduce redundancy or backup systems, or use parallel processing to achieve a desired outcome.
중복 또는 백업 시스템을 도입하거나, 병렬 처리를 사용하여 원하는 결과를 달성합니다.
43 Self-Service
자가 서비스
Make an object or system self-serving, or use self-organization to achieve a desired outcome.
객체나 시스템이 스스로를 서비스하게 하거나, 자기 조직화를 사용하여 원하는 결과를 달성합니다.
44 Segmentation
분할
Divide an object into independent parts, increase the degree of fragmentation, or create a modular structure.
객체를 독립적인 부분으로 나누거나, 분할 정도를 증가시키거나, 모듈 구조를 만듭니다.

 

 

Contradictions matrix

 

40 principles of TRIZ

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